Акафист животворящему кресту господню в чем помогает
Акафист животворящему кресту Господню
Акафист – особый род хвалебно-благодарственного церковного песнопения. Но если вы пока не очень сильны в церковном пении – ничего страшного. Акафист благословляется читать, причём на современном русском языке. Особенно ценно то, что для чтения его не обязателен священник. Любой православный человек может восславить Господа прочитав акафист. Это можно сделать и дома, и в церкви, и конечно же в паломнической поездке.
Акафист кресту Годеново состоит из разных частей — кондаков и икосов. Кондак представляет собой небольшую песнь, кратко описывающую какую-либо историю или поступок. Икос — это тоже восхваляющая песнь, которая более расширенно раскрывает то событие, которое воспето в предыдущем кондаке.
Например, в шестом икосе будет идти речь о том же событии, что и в шестом кондаке, но более подробно.
Также вместе с чтением акафиста животворящему кресту Господню Годеново читают тропари, которые похожи на кондаки — это тоже небольшая восхваляющая песнь, посвященная святым или в честь какого-то события, праздника.
Обязательно прочитайте акафист Честному и Животворящему Кресту Господню в Храме во имя святителя Иоанна Златоуста в селе Годеново.
Акафист Честному и Животворящему Кресту Господню
Избранному Царем Славы и освященному крестною смертию Искупителя мира, чудодейственную силу имущему древу, составим вернии похвалу и радостно возопием: Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.
Видящи Тя, на Кресте висяща, вся Силы Небесныя, лица закрывающе, хваляша и воспеваша Твое величие, Живодавче Христе; мы бо, на земли со страхом и трепетом пред Святым Твоим Крестом предстоя, воспеваем радостно песнь: Аллилуиа.
Разум неуразуменный, знамением Честнаго и Животворящаго Креста Господня дивно просвещающийся, со страхом и любовию поклоняется святому Древу и непрестанно воспевает сице: Радуйся, Честный Крест Христов, из мертвых воскрешающий; Радуйся, Честный Крест Христов, проявляющий истину. Радуйся, Честный Крест Христов, на нем бо Иисус волею распяся и гвоздьми бысть пригвожден; Радуйся, Честный Крест Христов, на нем бо Святая Жертва принесеся. Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.
Силою Честнаго и Животворяшаго Креста Господня бесы низлагаются, очищается нечистое житие наше, греховные помыслы отгоняются, озаряется чистотою сердце наше; того ради с верою творя крестное знамение и с благоговением взирая на изображение страданий Христовых, поем Богу: Аллилуиа.
Имея всегда пред очима нашима Крест Святый, осеняющий и освящающий святые храмы христианстии, охраняющий святыню Господню, мы со слезами благодарения воспеваем сице: Радуйся, честное Древо, источниче благ вечных; Радуйся, честное Древо, освященное плотию и кровию Богочеловека. Радуйся, честное Древо, Древо чудодейственное; Радуйся, честное Древо, Древо треблаженное. Радуйся, честное Древо, Древо жизни и спасения; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.
Слыша учение Христово, веруем в тайну спасительного искупления, поклоняемся страстем Христовым, лобызаем Крест Всесильный и радостно взываем сице: Радуйся, Честный Крест Христов, угасивший ярости пламя; Радуйся, Честный Крест Христов, поразивший богоотступников. Радуйся, Честный Крест Христов, победивший полчища вражии; Радуйся, Честный Крест Христов, отсекший главу змиеву. Радуйся, Честный Крест Христов, торжество веры и надежды христиан; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.
Боготочный источник исцелений бысть нам Крест Чудодейственный, на нем бо Христос волею пострада нашего ради спасения, и Божественныя длани Своя распростерши, любовию Отчею с Голгофы объя всю вселенную, сего ради возопием Ему, Богу нашему, песнь: Аллилуиа.
Видевши вси языцы величие славы Креста Господня и чудодейственную силу изображения и знамения его, увероваша во Святую, Живоначальную и Нераздельную Троицу и поклонишася Кресту Всечестному, сего ради взываем радостно: Радуйся, честное Древо, силою своею на добро нас вразумляющее; Радуйся, честное Древо, силою своею нас от болезней исцеляющее. Радуйся, честное Древо, славою своею вся вражия силы в бегство обращающее; Радуйся, честное Древо, славою своею венценосных царей прославляющее. Радуйся, честное Древо, величием своим их царство возвышающее; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.
Возсиял еси яко солнце правды, Всечестный Крест Христов, в недрах земли сокровенный, несколько столетий бездушными камнями яко сокровище сберегаемый и на радость всему миру обретенный, Ему бо велегласно возопием: Радуйся, Честный Крест Христов, молитвами и усердием благочестивой царицы Елены найденный; Радуйся, Честный Крест Христов, на высоту патриархом Макарием воздвигнутый для торжественного поклонения всеми языцами. Радуйся, Честный Крест Христов, посрамивший идолопоклонство и неверие; Радуйся, Честный Крест Христов, призвавший хулителей к покаянию. Радуйся, Честный Крест Христов, яко ты Древо чудодейственное и Христоносное; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.
Дивное зрелище является мирови: Богочеловек распинается, руце и нозе пригвождаются, ребра Его прободаются, страданиями Его и уничижением очищаются раны греховнаго человечества. Крест Христов является торжественно победоносным знамением Славы Божией; сего ради взываем сице: Радуйся, честное Древо, смирения образ; Радуйся, честное Древо, апостолов похвало. Радуйся, честное Древо, преподобных утверждение; Радуйся, честное Древо, мучеников крепосте. Радуйся, честное Древо, пустынножителей ограждение; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.
Странное чудо! Позорный крест превратися в Древо жизни и спасения, той бо вразумляет, освящает и от болезней душевных и телесных исцеляет с верою и любовию непрестанно вопиющих Богу: Аллилуиа.
Все греховное житие наше очищается Чудодейственным Крестом Спасителя мира, послужившим к примирению Божества с преступным человечеством, сего ради мы благодарственно возопием: Радуйся, Честный Крест Христов, являющий нам любовь и долготерпение Божие; Радуйся, Честный Крест Христов, им бо совершися призвание языков. Радуйся, Честный Крест Христов, явление благости благоуповающим; Радуйся, Честный Крест Христов, глубина упования душ, любящих Господа. Радуйся, Честный Крест Христов, сила и радость всех христиан; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.
Всякая житейская буря сокрушается силою крестных страданий Богочеловека Иисуса, искупивших весь мир, тем бо и мы, чествуя Всечестнаго Креста Господня святое знамение, смиренно приносим Богу любви и славы радостную песнь: Аллилуиа.
Витийствующий язык не может изрещи достойныя похвалы Древу всечестному, из него бо составлен бысть Чудодейственный Крест Христов, благоухающий любовию страдальца Иисуса Христа, сего ради и мы, недоумея достойно восхвалити Тя, со слезами возопием: Радуйся, честное Древо, торжество Церкви Христовой; Радуйся, честное Древо, врачевство наше и радость. Радуйся, честное Древо, освящение всех путей жизни нашей; Радуйся, честное Древо, всем христианам вспоможение. Радуйся, честное Древо, всех немощных сила и подкрепление; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.
Спасти хотя мир, длани Своя пречистыя Христос на Древо вознес и древо преслушания заменися Древом Сыновняго к Богу Отцу послушания, рука невоздержания, низвергшая Адама, распростертыми руками Богочеловека соединяет Своею любовию все концы мира; тем бо и мы торжественно взываем победную песнь: Аллилуиа.
Стена еси, ограждающая нас от всех бед и напастей, Крест Всечестный, цельбоносный источниче всех языков, осеняющихся святым твоим знамением во имя Отца и Сына и Святаго Духа, сего бо ради с веселием взываем ти: Радуйся, Честный Крест Христов, кровию Богочеловека обагренный; Радуйся, Честный Крест Христов, цветами райскими благоухающий. Радуйся, Честный Крест Христов, лучами веры нас озаряющий; Радуйся, Честный Крест Христов, лучами надежды нас подкрепляющий. Радуйся, Честный Крест Христов, лучами любви нас обогащающий; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.
Пение похвальное приносим ти, Божественное, Животворящее Древо Креста Господня, верных осеняющее, неверных обличающее и всех нас ограждающее от всякаго врага и супостата, сего бо ради вопием песнь: Аллилуиа.
Поющии твоя чудеса, Всесильный Крест Христов, мы с верою и благодарением преклоняем колена сердца нашего, со слезами лобызаем святые нози страдальца Иисуса, поклоняемся страстем Христовым и тако возопием: Радуйся, честное Древо, скипетр царей христианских непреложный; Радуйся, честное Древо, держава всей вселенной. Радуйся, честное Древо, основание благочестия; Радуйся, честное Древо, водам освящение. Радуйся, честное Древо, полям и садам плодоносие; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.
Благодать Твою всесильную, Господи, являет нам Древо треблаженное, той бо осеняет ум наш, вразумляет и научает пети непрестанно песнь победную: Аллилуиа.
На гору Голгофскую водружен бысть Крест Честный, и Ты, Создатель мира, вознесен бысть на нем яко в позор мирови, мы же, вернии, лобызаем пречистыя язвы Твоя, поклоняемся Честному Кресту Твоему, сице взывая: Радуйся, Честный Крест Христов, предназначенный Богом для таинства искупления; Радуйся, Честный Крест Христов, яко ты еси радостное знамение нашего спасения. Радуйся, Честный Крест Христов, знамение нашего освобождения; Радуйся, Честный Крест Христов, страстей наших умерщвление. Радуйся, Честный Крест Христов, совести нашей успокоение; Радуйся, честное Древо, на нем бо совершися таинство всемирнаго искупления.
О Пречестное, Божественное и Животворящее Древо Креста Господня! Чудодейственною твоею силою огради мя, грешнаго, осеняющаго с верою чело мое и перси моя и вся составы и уды моя святым твоим знамением во имя Отца и Сына и Святаго Духа, во славу Святыя Троицы, во Единице прославляемой, и благодарственно воспевающаго песнь победную: Аллилуиа. Аллилуиа. Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва Честному и Животворящему Кресту Господню
О дивный чудодейственною силою четвероконечный и трисоставный Крест Христов, у подножия твоего во прах распростертый, поклоняюся ти, честное Древо, отгоняющее от нас всякое демонское стреляние и освобождающее нас от всех бед, скорбей и напастей. Ты бо еси Древо жизни, ты еси очищение воздуха, освящение святаго храма, ограждение нашего жилища, охранение одра моего, просвещение ума моего, сердца и всех моих чувств. Твое святое знамение ограждает мя со дня моего рождения, просвещает мя со дня моего крещения, оно со мною и на мне во вся дни живота моего на суше и на водах, оно же сопровождать мя будет до могилы, осенит и прах мой, оно бо, святое знамение Чудодейственнаго Креста Господня, возвестит всей вселенней о часе всеобщаго воскресения мертвых и последняго Страшнаго и праведнаго Суда Божия.
О Кресте Всечестный! Осенением твоим вразуми, научи и благослови мя, недостойнаго, всегда несомненно верующаго в непобедимую силу твою, огради мя от всякаго врага и супостата, исцели вся недуги моя душевныя и телесныя.
Господи, Иисусе Христе Сыне Божий! Силою Честнаго и Животворящаго Креста Твоего помилуй и спаси мя, грешнаго. Аминь.
Спаси, Господи, люди Твоя, и благослови достояние Твое, победы на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.
Акафист и молитва Святому и Животворящему Кресту Господню
Воздвижение Креста Господня — один из 12 главных праздников. Он — в память о находке креста, на котором казнили Спасителя. В честь Праздника написаны молитвы и акафист Честному и Животворящему Кресту Господню.
Крест — великая реликвия
Крест как самая великая реликвия раннего христианского мира сыграла значительную роль в христианской истории, в том числе и на востоке. Но его никто не искал первые триста лет. И ученикам Христа не пришло в голову после казни сохранить частицу этого креста. Мы знаем, что после смерти Спасителя на кресте всё делалось в спешке. Наступала суббота, когда правоверные иудеи почти ни к чему не могли прикасаться, не нарушая законов благочестия. К тому же всё, связанное со смертью, особенно со смертью насильственной, считалось у иудеев скверным, нечистым. Ученики же распятого были слишком подавлены ужасом и горем, чтобы думать о реликвиях для будущего торжества их веры.
Важно! Молитва Животворящему Кресту Господню наделяет могуществом и защитой Господа в любых ситуациях (даже безнадежных).
Обретение Креста Господня
Что же случилось с крестным древом? Какова была его дальнейшая судьба? В 326 году император Константин Великий вместе с матерью царицей Еленой решил отыскать утраченную святыню.
Но где искать крестное древо через триста лет после казни? Где могли его спрятать в спешке?
Едва ли иудеи стали бы нести по городу в субботний день орудие пыток. Яму или ров в скале не выкопаешь. Самое простое и быстрое — сбросить его в какую-нибудь подземную полость или пещеру, какими изобилует скалистая порода Голгофы. Там, где сидела Елена, наблюдая, как люди внизу разгребают и вычерпывают грунт — теперь Еленинский предел Храма Воскресения Христова. И теперь мы можем прикоснуться к тому месту, где усердием царицы Елены был найден крест Христов — орудие убийства, ставшее символом воскресения.
Это было первым Крестовоздвижением. Наш Бог остался верен себе. Как и в дни Рождества, Царь царей преподал урок человеческому тщеславию. Сокровище было скрыто в предельно бесславном месте — в подземелье, среди строительного мусора. Мусор был делом наших рук, а чудесная находка — Его отеческим даром. Но креста было три, в точном соответствии Евангельским рассказам. Какой из них Христов? По приданию, к каждому из найденных брусьев, по очереди, приложили давно и безнадежно больного жителя Иерусалима. И от одного из древесных фрагментов он получил мгновенное и полное исцеление. Так что мы называем Крест Животворящим, указывая на сохраненный преданием медицинский факт.
Неслучайно на богослужении поклоняемся Кресту, целуем Крест, и мы даже возносим молитвы Кресту. На это обращал внимание отец Павел Флоренский, который зашел так далеко, что утверждал, что Крест — это живое существо, которое способно слышать молитвы.
Важно: мы так далеко не заходим, но есть очевидный факт, что в христианской традиции есть молитвы, адресованные не Христу, распятому на кресте, а адресованы самому Кресту. То есть мы возносим молитвы Кресту с надеждой на то, что она будет услышана.
После замечательной и неоспоримой экспертизы, проведенной над целительным Крестным древом, найденная великая реликвия была наконец явлена народу — жителям Иерусалима и в их лице всему миру людей.
Важно: Святитель Макарий высоко поднял над головой Крест Христов, как будто хотел, чтобы его стало видно до самых концов земли. Это и есть то главное второе Крестовоздвижение, в память которого, установлен церковный праздник. Отныне крест начнет сопровождать христиан повсюду.
Молитва Честному Кресту
В 7 веке персидский царь Хосров разграбил Иерусалим и увез в плен Животворящий Крест Господень и патриарха Захарию. Но через 14 лет греческий царь Ираклий победил Хосрова. В результате христианам была возвращена их великая святыня. И это стало третьим Крестовоздвижением. Сегодня, там, где в 4 веке было обретено Крестное древо, осталась лишь малая его частица. А другие частицы Животворящего Креста разошлись по всему миру. И везде стали объектом поклонения.
И лучше не перепроверять подлинность святыни, теша своё самолюбие проницательностью, а обращать свою веру в деятельное усердие, помогать другим, находить новые точки приложения своих талантов, так как это делала святая равноапостольная царица Елена. А когда иссякнут силы или отберет возраст, или вдруг настигнет страх смерти и всё покажется бессмысленным, бесполезным, обратить взор на обретенный ею крест Христов — источник непобедимой и неисчерпаемой силы.
Крест не является каким-то талисманом, который мы носим на себе, как оберег или как какое-то механическое орудие для защиты от зла и демонов. Ношение на себе креста предполагает определенную ответственность.
Вот зачем мы носим Крест на своей груди, вот для чего продолжаем возводить Крест везде, где чувствуем особую потребность оградить себя от зла, проявить свою любовь, укрепить свою надежду.
Кондак 1
Икос 1
Ангели с небесе невидимо окружиша живоносный Крест в благоговении, и видяще его, яко светоносною благодатию своею ясно осеняет верныя, стояху, взывающе к нему тако:
Радуйся, страже вселенныя; радуйся, слава Церкви.
Радуйся, исцеления изобильно источаяй; радуйся, пределы мира освещаяй.
Радуйся, источниче чудес, живот благоухаяй; радуйся, блаженнейший, благодать являяй.
Радуйся, Божественное подножие бывый; радуйся, на поклонение всех явленный.
Радуйся, чаше, нектара исполненная; радуйся, озарение вышняго облистания.
Радуйся, яко тобою вся тварь благословляется; радуйся, яко тобою поклонение Творцу возсылается.
Радуйся, Кресте всеблаженный.
Кондак 2
Видящи в себе желание обрести Крест, Елена со дерзновением глаголет царю: Желаемое душе твоей явися благосердым моему усердию. Сего ради, ищущи сильнейшее, якоже рекл еси, знамение победы твоея, вопию: Аллилуиа.
Икос 2
Разумное известие неуразумеваемо бывшее уразумевши, царица абие глаголет служителем: Потщитеся скоро извлещи от недр земных и подъяти Крест. Увидев же сей, со страхом возопи тако:
Радуйся, образе истинныя радости; радуйся, древляго проклятия упразднение.
Радуйся, сокровище, в земли злобою сокрываемое; радуйся, знамение, на небеси звездами образованное.
Радуйся, огнеобразный Кресте, четырьми лучами пламенеяй; радуйся, предзримая иногда Лествице, на высоте утвержденная.
Радуйся, Ангелом безмятежное и дивное чудо; радуйся, демонов многоплачевное поражение.
Радуйся, сокровище всесладкое Слова; радуйся, пламень заблуждения угашающий.
Радуйся, бедствующих заступниче; радуйся, подвизающихся твердый наставниче.
Радуйся, Кресте всеблаженный.
Кондак 3
Сила крестнаго древа явися тогда ко уверению истинному всех, воскреси бо безгласнаго мертвеца, и се бысть тогда дивное зрелище всем хотящим получити спасение, егда воспеша вси: Аллилуиа.
Икос 3
Радуйся, вместилище света; радуйся, хранилище жизни.
Радуйся, дарований духовных подателю; радуйся, плавающим по бурному морю пристанище.
Радуйся, алтарю, Христа, яко жертву, носяй; радуйся, лоза, ветвь имущая, таинственное вино источающую.
Радуйся, яко ты царство язык охраняеши; радуйся, яко ты главы драконов сокрушаеши.
Радуйся, ясное веры познание; радуйся, всего мира избавление.
Радуйся, смертным Божие благословение; радуйся, ходатая за смертных пред Богом на себе носивый.
Радуйся, Кресте всеблаженный.
Кондак 4
Бурею ревности Божественныя внутри объята бывши, Елена усердно искаше и обрете Крест, в земли сокрываемый и на небе явлейся царю, и воздвиже сей, егоже людие видавше и верою возопиша: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаша вси, яко возсия в мире Крест, яко солнце, и вси, наслаждающеся светом, потщахуся приити к нему, яко к звезде, и созерцающе виновника благ, воздвизаема освященныма рукама, воспеша Ему:
Радуйся, заре мысленнаго Солнца; радуйся, источниче неисчерпаемаго благоухания.
Радуйся, Адама и Евы воззвание; радуйся, князей ада умерщвление.
Радуйся, яко воздвизаемый, нас с собою воздвигаеши; радуйся, яко поклоняемый, души наши освещаеши.
Радуйся, апостолов в мире проповедническая слава; радуйся, борцев противу мира сего благодатная сила.
Радуйся, неверных обличение; радуйся, верных похвало.
Радуйся, яко тобою низвержися ад; радуйся, яко тобою прииде благодать.
Радуйся, Кресте всеблаженный.
Кондак 5
Икос 5
Видевый свет с небесе, показуяй звездами знамение Креста и в нем совершенную победу над враги, великий Константин потщися извлещи из земли древо Креста и возва к нему сице:
Радуйся, неизреченнаго совета исполнение; радуйся, благочестиваго народа возношение.
Радуйся, полки врагов в бегство обращаяй; радуйся, демонов, яко пламя сожигаяй.
Радуйся, высокомерие варваров ниспровергаяй; радуйся, о душах наших попечение прилагаяй.
Радуйся, от многих зол защищение; радуйся, великих благ награждение.
Радуйся, яко тобою христоносцы радуются; радуйся, яко тобою неверные печалятся.
Радуйся, Кресте всеблаженный.
Кондак 6
Крест Господень явися, яко лествица, небес достигающая, возводя всех от земли на высоту небесную, да тамо обитати нам вкупе с лики ангельскими, оставльше ныне сущее, яко несущее и научившеся пети: Аллилуиа.
Икос 6
Возсияв светом всем сущим во аде, Спасе, Ты облистал еси бывших в преисподней; привратницы же адские не терпяще зрети блистания Твоего, падоша, яко мертвии, избавлении же от них, видяще ныне Крест, возопиша:
Радуйся, мертвых воскресение; радуйся, печальных утешение.
Радуйся, адских хранилищ разорение; радуйся, райскаго наслаждения предвкушение.
Радуйся, жезле, египетское воинство потопивый; радуйся, жезле, израильския люди напоивый.
Радуйся, животворящее древо, разбойника спасение; радуйся, благовонный шипок, благочестивых благоухание.
Радуйся, духовнаго глада утоление; радуйся, печате, от верных восприятая.
Радуйся, двере таинств; радуйся, яко из тебе Божественныя струи проистекают.
Радуйся, Кресте всеблаженный.
Кондак 7
Хотящу Моисеови избавити многострадальныя люди от гонителя, ты дан был еси ему, яко жезл, но познан был еси им, яко прообраз Божий, сего ради изумлен был еси, о Кресте, могуществом твоим и возопил еси: Аллилуиа.
Икос 7
Дивный закон давый иногда Боговидцу на Синаи, пригвожден бысть волею ко Кресту за люди беззаконныя, и упраздни древлее проклятие закона, да мы вси, видяще ныне Креста силу, воззовем ему:
Радуйся, падших возстание; радуйся, миропоклонников падение.
Радуйся, воскресения Христова обновление; радуйся, монашествующих Божественное услаждение.
Радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются вернии; радуйся, древо пророчески глаголющее, на земли возросшее.
Радуйся, Отечеству на враги поможение; радуйся, правления народнаго сильное защищение.
Радуйся, Судии Праведнаго явление; радуйся, смертных согрешающих осуждение.
Радуйся, сирот заступниче; радуйся, нищих обогатителю.
Радуйся, Кресте всеблаженный.
Кондак 8
Странное чудо видяще, призывати будем к новой жизни, возвышающеся умы до небес, яко сего ради Христос распят бысть на Кресте и плотию пострада, хотя привлещи на высоту мопиющих Ему: Аллилуиа.
Икос 8
Сниде с высоты Единое Предвечное Слово, рождшееся от Девы Матери, и явльшееся в мире, яко смиренный человек. Сие восприят на Себе Крест и подаде живот взывающим Ему:
Радуйся, спасающимся премудрость и утверждение; радуйся, погибающим вразумление и преткновение.
Радуйся, безсмертное и живоносное произрастение; радуйся, цвете, произрастивший наше спасение.
Радуйся, яко земная с небесным соединяеши; радуйся, яко сердца земнородных просвещаеши.
Радуйся, яко тобою тление изгнася; радуйся, яко тобою скорбь упразднися.
Радуйся, неизмеримое блаженство добрых; радуйся, многоименная слава верных.
Радуйся, Кресте всеблаженный.
Кондак 9
Всякое нечестивое естество демонов паде, и устыдися род евреев, видяще, како вси с любовию поклоняются Кресту, всегда изобильно подающему исцеления взывающим ему: Аллилуиа.
Икос 9
Витий злоречивых умолкоша потоцы мудрований, егда Ты распят был еси, Христе, на Кресте: недоумевают бо еже како и на Крест восшел еси, и тления избежал еси. Мы же, прославляюще воскресение Твое, возглашаем:
Радуйся, премудрости Божией высото; радуйся, промышления Его глубино.
Радуйся, безумных суесловов неведение; радуйся, неразумных предрецателей погубление.
Радуйся, яко воскресение Христово нам являеши; радуйся, яко страдания Его в нашей памяти обновляеши.
Радуйся, преступление первых человек разрешивый; радуйся, врата райския открывый.
Радуйся, от всех ублажаемый; радуйся, неверным людем противляемый.
Радуйся, больным врачу; радуйся, призывающим тя в помощь защитниче.
Радуйся, Кресте всеблаженный.
Кондак 10
Спасти хотяй мир, Управитель мира сниде к нам таинственно и, Бог сый, Крест претерпе за ны, подобен нам быв во всем. Сего ради, свободив ны от всех, слышит: Аллилуиа.
Икос 10
Стену неразрушимую Божественную вселенней почитаем тя, живоносный Кресте зане соделавый тя Творец неба и земли распростре на тебе руце, научив всех возглашати:
Радуйся, основание благочестия; радуйся, наградо наследствия.
Радуйся, мысленнаго Амалика прогоняяй; радуйся, руками Иакова прообразованный.
Радуйся, яко тобою древнии образы обновишася; радуйся, яко тобою пророческия предречения исполнишася.
Радуйся, Спасителя всех носивый; радуйся, губителя душ упразднивый.
Радуйся, яко тобою мы с Ангелы совокупихомся; радуйся, яко тобою мы светом просветихомся.
Радуйся, яко почитающе, поклоняемся тебе; радуйся, яко восклицающе, взываем тебе.
Радуйся, Кресте всеблаженный.
Кондак 11
Пение всякое побеждается, аще потщится последовати обилию чудес твоих: многочисленныя бо похвалы, аще принесем ти, честный Кресте, ничтоже совершаем достойно, аще дал еси нам, о тебе вопиющим Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светоносное сияние подадеся животворящим Крестом сущим во тьме: приимше бо невещественный свет, той всем освещает путь к Божественному познанию, воздвигаемый же ныне возбуждает ны воспевати:
Радуйся, светило, сущих во тьме облистающее; радуйся, звездо, мир озаряющая.
Радуйся, молние, христоубийцы ослепляющая; радуйся, яко гром враги устрашаяй.
Радуйся, яко соборы православных украсил еси; радуйся, яко алтари идольские сокрушил еси.
Радуйся, яко знамение твое на небеси явися; радуйся, яко благодатию твоею лесть отгнася.
Радуйся, умерщвление плоти знаменуяй; радуйся, возстание страстей убиваяй.
Радуйся, яко на тебе Христос распят бысть; радуйся, яко тобою весь мир спасен бысть.
Радуйся, Кресте всеблаженный.
Кондак 12
Благодать даровати людем восхотев, Христос руце на Кресте распростре, призываяй вся языки, и дарует Царство Небесное всем поющим Ему и с верою вопиющим: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще тебе песнь с любовию, Животворящий Кресте Господень, прославляем тя, яко распятый на тебе плотию Владыка горних сил освяти и прослави тя и научи всех взывати тебе:
Радуйся, мысленный мечу; радуйся, святое святых созерцание.
Радуйся, пророков и праведных предвозвещение; радуйся, Христова светоносная победа.
Радуйся, красото и венец святителей благочестивых; радуйся, сило и крепость иереев благоговейных.
Радуйся, истины достославное украшение; радуйся, спасения благоприятное пристанище.
Радуйся, всех светлое радование; радуйся, агарян попрание.
Радуйся, света нетленнаго лампадо; радуйся, души моея усладо.
Радуйся, Кресте всеблаженный.
Кондак 13
О, всеми воспеваемый Кресте всечестный, носивый иногда на себе всех святых Святейшее Слово! Ты имаши дарование от всякия беды избавить нас, и от вечныя муки избави о тебе вопиющих: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: «Ангели с небесе…» и 1-й кондак: «О, Преблаженнейший Кресте…».
Один раз в год выносят Крест для поклонения, и это происходит в день Воздвижения Животворящего креста Господня. В этот день принято соблюдать строгий пост, а сам праздник проводить в молитвах.
Молитва первая
Молитва вторая
О всечестный и животворящий Кресте Господень, кровию Христа Бога нашего освященный! Ты еси знамение победы на враги наша видимыя и невидимыя; Ты имаши явитися в час страшнаго суда Христова. Тебе смиренно поклоняюся, честно прикасаюся и любезно тя лобызаю, нынешнее моление к Распятому на тебе принося, да исцелит мя силою в тебе Своею от всех недуг душевных и телесных, и сохранит от враг видимых и невидимых, и неосужденна на суде Своем одесную поставит. Ей, животворящий Кресте святый! На тебе Спас, умирая за умершия грехми человеки, дух Свой яко человек испусти, кровь же и воду источи, и сими треми едино, еже паче всех есть на потребу, спасение нам содела, во славу источника вод живых, Бога Отца, Себе же от кровей девических воплощенна Бога Сына, и Бога Духа Святаго, оживляющаго дух человечь, Ихже триех во едином Божестве славити и мне пособи от воды крещения восприятою верою непорочною, во причастии же плоти и крове Господних надеждою несумненною, и в покаянии духом сокрушенным, и любовию нелицемерною, да тако не токмо в жизни сей плачевней, яко вода мимотекущей, но и в будущем блаженнем животе прославлю Господа, пособием силы твоея, Кресте треблаженне, и поклонюся Ему самым лица зрением Верованному, одержанием же Чаянному и наслаждением Любимому, единому в Троице славимому в безконечныя веки веков. Аминь.
Молитва третья
Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, и да бежат от лица Его ненавидящии Его. Яко исчезает дым, да исчезнут; яко тает воск от лица огня, тако да погибнут беси от лица любящих Бога и знаменующихся крестным знамением, и в веселии глаголющих: радуйся, Пречестный и Животворящий Кресте Господень, прогоняяй бесы силою на тебе пропятаго Господа нашего Иисуса Христа, во ад сшедшаго и поправшаго силу диаволю, и даровавшаго нам тебе Крест Свой Честный на прогнание всякаго супостата. О, Пречестный и Животворящий Кресте Господень! Помогай ми со Святою Госпожею Девою Богородицею и со всеми святыми во веки. Аминь.
Тропарь, глас 4
Спаси, Господи, люди Твоя, и благослови достояние Твое, победы православным христианом на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.
Кондак, глас 4
С одной стороны, еще святитель Григорий Низкий говорил, что совершенно необязательно ехать в Иерусалим для того, чтобы приобщиться к Богу. Иерусалим может быть у тебя в сердце или в том храме, в который ходишь.
Совет! Совершенно необязательно поклоняться именно тому чудотворному древу креста, на котором был распят Спаситель. Потому что всякий крест, изготовленный из дерева или другого материала, который мы на себе носим или которому поклоняемся, он в себе содержит то присутствие Божие, которое является животворным и спасительным.
Но, конечно, для христианина важное значение имеют святыни, непосредственно связанные с жизнью Христа, Богородицы и святых.
Среди этих святынь особое место занимает Честной Животворящий Крест Господень.